Eerste week - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Yolanda Pronk - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Yolanda Pronk - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Yolanda

04 Oktober 2015 | Kenia, Nairobi

Na een week op reis te zijn heb ik natuurlijk veel te vertellen.
Als groep zijn we met elf mensen: drie Australiërs, 5 Duitsers, 1 Zwitserse en 2 Nederlanders. Er zijn twee gidsen waarvan er een ook de chauffeur is (Johannes) en de andere de kok (Becky). Verder rijden we in een omgebouwde truck waarin alles vervoerd kan worden, van zowel alle bagage en tenten, matrassen, etenswaren, keukenspullen, watervoorraad ed. Alles heeft zo zijn eigen plek. Ik heb al wel geslapen in de tent maar pas twee keer zelf moeten opzetten en afbreken, dit gaat erg gemakkelijk en in heel Afrika zie je deze dezelfde soort tenten.
Morgen veranderd de groep weer, er gaan er 4 af en er komen er weer 11 bij, zijn dan met 18 mensen.
Afgelopen week zijn we vier dagen naar de serengetti en de ngorongorokrater geweest. De truck kan daar niet komen en zijn we met 4 wheel drive jeeps gegaan. Kregen ook andere guides mee, Makisi en Michel. Tenten werden voor ons neergezet en weer afgebroken en er werd voor ons gekookt, heel vaak rijst of pasta met prutje en groenten, allemaal erg lekker en goed te eten. De serengetti is overwegend een savanne en de krater heeft een doorsnede van 21x18 km. De kraterrand is op een hoogte van 2000 meter boven de zeespiegel en de bodem op 1400 meter. Een prachtig uitzicht vanaf de rand zo over de krater maar wel koud in je tentje daarboven.
Die drie dagen hebben we de big five gezien: olifant, luipaard, buffel, leeuw en de neushoorn, ook de five ugly: maraboe, wrattenzwijn, gier, hyena, gnoe. Verder nog wat nijlpaarden, gazellen, hartenbeesten, krokodillen, stekelvarken, zebra's en nog veel meer. Op de camping liepen ook gerust de hyena, zebra's, gazellen, mongoose, baboons en hazen rond. In de tent hoorde je allerlei geluiden. Er schijnt zelfs een kudde olifanten dwars door onze twee rijen met tenten gelopen te hebben. Niemand van ons heeft het gemerkt, wel zagen we dat er de volgende morgen verse poep lag. Ik heb heerlijk geslapen!
Het reizen is soms lang maar je rijdt vaak langs dorpjes en dan is er altijd wel wat te zien: mensen die zwaaien, marktjes, jongens op brommers, mensen die onder de boom zitten, eten koken, kinderen die aan het spelen zijn en ga zo maar door. Echt Afrikaans als je dit ziet.
Groetjes maar weer en hakuna matata!

• 04 Oktober 2015 - 17:15

Corrie Booster:

Hoi Yolanda,

Wat indrukwekkend allemaal. Goed dat je niet wakker geworden bent, je zal toch olifanten langs je tent zien lopen!

• 04 Oktober 2015 - 17:27

Astrid:

Wow! Pas een week weg en nu al zo veel gezien en beleefd. Lijkt me een geweldige ervaring maar.... Waar zijn de foto's? Daar zijn we natuurlijk erg benieuwd naar. Raar idee dat er zo maar olifanten dwars door je tentenkamp lopen en dat je daar niets van merkt. Lekker doorgaan met genieten!
    Wij hebben eindelijk de vliegreis naar Turkije geboekt voor woensdag a.s. Niet zo spectaculair maar we hebben er wel heel veel zin in. Gisteren en vandaag de verjaardag van Cees gevierd, gisteren met een paar goede vrienden en vandaag met Ger, Willie en Lies. Was erg gezellig en we hebben heerlijk buiten kunnen zitten.
    Lieve groet, Ceas

• 04 Oktober 2015 - 17:31

Pauline. :

Hi Yolanda

Wat heb je al veel dieren gezien! En niet eens merken dat er een kudde olifanten langs jullie tentje lopen, fantastisch! Ik zag in de serengeti de volgende morgen leeuwen sporen rondom mijn tentje dan voel je je toch wel nietig. Maar idd ik had ook heerlijk geslapen. Nou op naar de volgende avonturen!

Groetjes Pauline.

• 04 Oktober 2015 - 17:31

Jacqueline Pille:

Hé Pronkie,
    Wat een avontuur, lijkt me onwijs gaaf. Best wel spannend tussen de wilde dieren denk ik. Dan is het hier maar een saaie boel, af en toe een overstekend egeltje......
    Leuk die verschillende nationaliteiten, kan je nog ff je talenkennis toetsen

• 04 Oktober 2015 - 17:56

Marianne :

Super, dus nu wel de big five gezien, de vorige keer hebben we het luipaard niet gezien.
    De big ugly zijn inderdaad te lelijk voor woorden maar daardoor ook wel weer erg grappig.
    Lekker dat je tent wordt opgezet :) dat heeft Hendrik maar een keer gedaan... Maar ja die was ook alleen.
    Heb je nou wel fatsoenlijke porties? Geen 500 gram pasta voor 8 personen? haha
    Lekker genieten en gelukkig dat die olifant niet door je tent is gelopen maar erlangs..
    Volgend jaar ga ik weer mee, zeker weten!

• 04 Oktober 2015 - 19:38

Lies Jongenelen:

Hoi, wat heb je al veel gezien en meegemaakt,spannend in het oerwoud slapen tussen de wilde dieren. Dat je de olifanten niet gehoord hebt,
    Had je je oordopjes in?
    Dit is wel even anders dan een reisje Marokko!